There are two different optical constructions of the Konica Hexanon AR 3.5/200 mm. The first, a [5/5] design, looks like a Ernostar / Xenotar hybrid; the second one is more Sonnar-like. Both lenses are large and heavy (830 g and 860 g, respectively).

The first computation came initially with the earlier and smaller bayonet for F-mount SLRs such as the Konica F, the Konica FS, the FP, and the FM. Later it was built with the AR bayonet as well. 

The second computation is said to be an excellent performer, and Konica itself was emphasizing the outstanding detail resolution of their design. However, if we compare the lens with other contemporary 200 mm lenses (usually f4 designs), it becomes clear that corresponding Canon, Minolta and Nikon lenses may have been even slightly sharper, at least in the inifinity range (see 24MP FF test results below). That said, the AR 3.5/200mm (II) has modest amounts of lateral CAs; in its time it certainly was a very good design. Only the very best 200mm lenses from the 1970s and the 1980s such as the Leitz Apo Telyt 3.4/180mm, the Nikkor 2.8/180mm ED (1981) or the Minolta AF 2.8/200mm APO (1988) can outperform the AR 3.5/200mm by a good margin.

As others have mentioned before, the AR 3.5/200mm outperforms the later Hexanon AR 4/200mm: it has sharper cornes and less lateral CAs. However, and this is a surprise, the cheaper Hexar AR 4/200mm (a huge [4/4] design) performs as well as the Hexanon AR 3.5/200mm.

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All these lenses are well built, and the aperture ring is easier to handle than with most Konica AR lenses. Focusing however is quite stiff; this is a typical characteristic for most Konica AR primes with rubber focusing grip.

 

Das Hexanon 3.5/200m wurde in zwei deutlich unterschiedlichen optischen Rechnungen gefertigt. Die erste Rechnung, die um 1960 zusammen mit der legendären und seltenen Konica F auf den Markt kam, könnte als Ernostar-Xenar-Hybrid bezeichnet werden. Die zweite Rechnung hingegen ist dem Sonnar-Typus zuzuordnen.


Das ursprünglich für die Konica F gefertigte Hexanon 3.5/200mm hatte noch eine Vorwahlblende. Dieselbe optische Konstruktion indet sich auch in frühen 3.5/200mm Hexanonen mit dem AR-Bajonett - auch hier zunächst noch ohne Springblende. Recht bald nach Erscheinen der Autoreflex, deren Belichtungsautomatik auf eine Springbelnde angewiesen war, erfolgte eine Überarbeitung der Fassung und der optischen Konstruktion, sodass das neue AR 3.5/200mm dann voll kompatibel mit der Blendenautomatik der Autoreflex-Serie war.

Das Hexanon AR 3.5/200mm [5/4], also die neuere Rechnung, galt als exzellentes Teleobjektiv, und Konica betonte in seinen Werbeschriften ausdrücklich die hohe Auflöung ideser Konstruktion. In der Tat kann dieses Hexanon an 24 MP Vollformat gut mit den später gerechneten 4/200mm Objektiven der Konkurrenz mithalten, und es war Ende der 1960er Jahre mit Sicherheit deutlich besser als das damalige Nikkor-Q Auto 4/200mm. Diese zweite Rechnung des AR 3.5/200mm findet sich sowohl in der klassischen Fassung mit Metall-Fokusring als auch in der späteren Fassung mit Gummiwaffel-Fokusring.

 

 

 

 

 

Konica Hexanon AR 200mmf35 Var I section Konica AR 200mmf35 VarI

KONICA HEXANON 200mm 1:3.5                 
(5 Linsen / 4 Glieder)

erste Variante

Konica Hexanon AR 200mmf35 Var II section Konica AR 200mmf35 Var III

KONICA HEXANON 200mm 1:3.5                 
(5 Linsen / 4 Glieder)

zweite Variante

 

 

Test results of the three later Konica 200mm lenses (Hexanon AR 3.5/200mm, Hexanon AR 4/200mm, Hexar AR 4/200mm), compared to the Canon FD 4/200mm, the Minolta MC-X 4/200mm and the Nikkor Ai 4/200mm:

 

Test 200mm lenses