The Konica Hexanon Teleconverter AR 2x is a pretty rare piece of equipment introduced in the early 1980s for the Konica AR SLR system. The heydays of teleconverters were the early 1970s when cheap three lens [3L] converters from 3rd party manufacturers were sold widely (and inexpensively of course). Towards the mid-1970s Canon and Minolta had introduced some high performance converters specially designed for their FD 2.8/300mm Fluorite (Canon) and MD 5.6/400mm Fluorite (Minolta) lenses. Nikon would be following soon with a converter especially designed for photojournalists.
Around 1980 those specialized "long range" converters (300mm upwards) were supplemented by new "short range" converters for lenses in the 50mm to 200mm range. That was the moment when Konica introduced their first and only AR teleconverter, too. During this time Konica had lots of problems with unreliable electronic SLR bodies, and they were not the well respected company any more they had been in the 1965-1975 time frame. In addition around 1983 the 4/80-200mm telezooms really became popular, and thus the teleconverters (often combined with the ubiquituous 2.8/135mm lenses) became redundant. That may explain the rarity of the Konica converter.
Der Konica AR 2x Teleconverter ist ein ziemliche Rarität. Eingeführt in der frühen 1980er Jahre - als das Konica SLR System bereits deutlich auf dem absteigenden Ast war - kam der Konica Telekonverter relativ spät. Ihren eigentlichen höhepunkt hatten Telekonverter in den 1970er Jahren, als zunächst billige und einfach designte dreilinsige Konverter von Drittherstelern den Markt überschwemmten. Mitte der 1970er Jahre folgten Minolta und Canon mit hochwertigen und spezifisch für ihre Fluorit-Teleobjektive gerechneten Zweifach-Konvertern, die nun komplexe optische Systeme mit fünf oder mehr Linsen waren. Nikon folgte bald mit einem für den Fotojournalismus optimierten Konverter.
Um 1980 wurden diese für lange Teles optimierten Spezial-Konverter um noch aufwändigere Konstruktionen ergänzt, die für Brennweitenbereiche zwischen 50mm und 200mm optimiert waren. In diese Zeit fällt auch der Konica AR 2x Teleconverter. Mit sechs Linsen recht aufwändig konstruiert kann er doch mit dem siebenlinsigen Minolta-Pendant nicht ansatzweise mithalten. Wenn man ihn mit 50mm-Normalobjektiven kombiniert, ist die Abbildungsqualität im Bildzentrum brauchbar, aber Rand und Ecken versinken in kompletter Unschärfe. In Kombination mit den (alles andere asl schlechten) Konica 135mm Teleobjektiven zeigen sich ebenfalls deutliche Schwächen - wenn auch nicht so eklatant wie bei 50mm Brennweite. Aufgrund dieser offensichtlichen Schwächen dürfte klar sein, weshalb der Konica-Konverter heute ein seltenes und gesuchtes Teil ist ...
KONICA HEXANON Teleconverter AR 2x (6 Linsen / 5 Gruppen)
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While the Konica AR Teleconverter 2x is a pretty sophisticated [6/5] construction - far more complicated than the earlier third party [3/3] converters - it's performance on 24 MP FF cameras is either so-so (in combination with the Hexanon 3.5/135mm and the Hexanon 4/200mm) or outright bad (in combination with the Hexanon AR 1.7/50mm). That's both surprising as well as disappointing since e. g. the corresponding Minolta MD 2x Teleconverter 300-S is much, much better when combined with the MD-III 2/50mm lens (the combination is really good), and still visibly better when combined withn the Minolta MD-II 3.5/135mm or MD-I 4/200mm lenses.